De gebruiker als uitgangspunt, succesvolle productontwikkeling als resultaat!
lijn
webdesign button
Webshop richtlijnen (regels en standaarden)
Hieronder staat een aantal richtlijnen die je dient te volgen bij het opzetten en exlpoiteren van een webshop. Deze richlijnen zijn niet de enige die er toe doen, maar het zijn wel de meest belangrijke.

Richtlijnen bij het opzetten van een webshop

    li Goede productomschrijvingen en veel duidelijke foto's of video.
    Toon van een product alle zijden. Gebruik bij de verkoop van kleding altijd een model. Gebruik video of animatie daar waar mogelijk. Video is vooral van belang bij producten waarvan de werking als minder bekend mag worden geacht.

    li Zorg voor een goede usability.
    Een goede usability houdt mensen op je site en geeft hen een betrouwbaar en prettig gevoel over u en uw producten. Het is er mede de oorzaak van dat mensen nogmaals bij u komen winkelen.

    li Maak de drempel zo laag mogelijk voor mensen om contact op te kunnen nemen.
    Wederom die klantenservice. Het belang ervan mag niet onderschat worden. Zorg dat uw webshop het karakter heeft van een winkel die er altijd is en waar de klant altijd naartoe kan als zij onzeker is over de aankoop of vragen heeft over de service.

    li Een goede Zoek Machine optimalisatie doet wonderen.
    Klanten moeten u wel kunnen vinden natuurlijk. Ervan uitgaande dat u geen Bol.com bent en dus niet jaarlijks grote bedragen uit kunt geven aan marketing campagnes, zult u het moeten doen met Zoek Machine Optimalisatie of beter nog Zoek Machine Marketing. De resultaten die u hiermee kunt behalen liegen er overigens niet om.

    li Een zoekfunctie op de website zelf.
    Door een zoekfunctie op de webshop te plaatsen kunnen mensen snel bij het product komen waarnaar zij op zoek zijn. Google site search kan hiervoor eventueel gratis worden gebruikt, maar meer op maat gemaakte oplossingen zijn oolk beschikbaar.

    li Een bezoeker van een webshop koopt eerder een product bij u als:
    1. Er recensies van anderen zijn over het product waarin zij zijn geïnteresseerd
    2. Ze zien wat andere bezoekers ook hebben gekocht
    3. De webshop er betrouwbaar uitziet. Openheid van zaken geven is hierbij king.

    li Ken je productassortiment! Door statistieken te bekijken hou je een vinger aan de pols.
    Met de vaak gratis gereedschappen van Google zoals Google Analytics kun je bij iedere aanpassing van je webshop of -site zien hoe de bezoekersaantallen hierdoor beïnvloed worden. Op deze veranderingen kun je handig inspelen om het allerbeste uit je online presence te halen.

    li Een goede klantenservice betekent dat kopers ergens naartoe kunnen met hun vragen of klachten.
    Was de klantenservice vroeger een ondergeschoven kindje, tegenwoordig zien de meeste bedrijven het belang van een goede klantenservice gelukkig in. Als je bezoekers het idee hebben dat ze ergens teerecht kunnen met hun vragen en/of klachten geeft dat vertrouwen. Met de grote hoeveelheid verkooppunten op het internet bindt vertrouwen en goede service een klant aan jouw webwinkel.